• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148884
+
-

پیشنهاد های ویژه هفته/  تاریخ ارامنه ایران


«تاریخ ارامنه ایران» نوشته وازگِن س. غوگاسیان از انتشارات امیرکبیر، حاصل تلاش پژوهشگر بنام ارمنی و دانش‌آموخته دانشگاه کلمبیای آمریکاست که سال‌ها مسئول بخش اداری کتابخانه کلیسای وانک در جلفای نو و کتابخانه ماتناداران در ایروان بود. مجموعه ارزشمند اسناد و اطلاعات تاریخی که او طی 20سال سفر پژوهشی به کشورهای مختلف جمع‌آوری کرد بنیانی برای کتاب حاضر شد که متن اولیه آن رساله دکتری نویسنده در دانشگاه کلمبیای آمریکا در سال ۱۹۹۵ میلادی بوده و ویرایش فعلی آن بهترین و کامل‌ترین مطالعه تاریخی در این زمینه محسوب می‌شود. غوگاسیان در این کتاب مجموعه‌ای از اسناد فارسی و ارمنی عهد صفوی را نیز ارائه داده که اغلب آنها نخستین‌بار است که انتشار می‌یابند. سعید کریم‌پور، مترجم این اثر است.


  پادکست زیتون
اگر فرصت خواندن کتاب ندارید اما دوست دارید درباره آنچه در تاریخ بر سر ارمنیان ایرانی رخ داده بیشتر بدانید، پیشنهاد ما شنیدن یک پادکست جذاب است. در قسمت اول و دوم از اپیزود سوم پادکست زیتون علاوه بر صحبت در مورد کشتار، از دلایل سوق پیدا کردن سلاطین عثمانی به در پیش گرفتن سیاست کشتار و کوچاندن مسیحیان و ارمنیان صحبت شده است. عمار گلی، گردآوری، گویندگی و تدوین این کار را به‌عهده داشته است. بد نیست بدانید نسل‌کشی ارمنیان به نابودی عمدی و از پیش برنامه‌ریزی شده (نسل‌کشی) جمعیت ارمنی ساکن سرزمین‌های تحت کنترل امپراتوری عثمانی در دوران جنگ جهانی اول (۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ میلادی) توسط دولتمردان عثمانی و رهبران قیام ترکان جوان گفته می‌شود.


  نسل کشی ارمنیان
یکی از تأثربرانگیزترین اتفاقات یکی، دو قرن اخیر را نسل‌کشی ارامنه در ترکیه امروزی تشکیل می‌دهد  که هنوز هم توسط ارامنه جهان و ایران، سالگشت وقوع آن پاس داشته می‌شود. از میان ده‌ها فیلمی که درباره نسل‌کشی ارمنیان ساخته شده به مستندی با همین عنوان یعنی «نسل‌کشی ارمنیان» اشاره می‌کنیم. این فیلم درباره کشتار یک میلیون و نیم ارمنی توسط دولت حکومت عثمانی در دوره جنگ جهانی اول است که توسط اندرو گولدبرگ تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی شده است. این فیلم در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۰۶ از طریق ایستگاه‌های شبکه پی‌بی‌اس به نمایش درآمد. راویان این فیلم ستارگان هالیوود «اورلاندو بلوم»، «اد هریس»، «لورا لینی»، «جرد لتو»، «جولیانا مارگولیس» و «ناتالی پورتمن» هستند.


  ساکن دو فرهنگ
کتاب «ساکن دو فرهنگ» دربرگیرنده مجموعه‌ای از نوشته‌های روبرت صافاریان، مدرس و منتقد سینمایی کشور است که با موضوع تاریخ و زندگی ارمنیان در ایران نوشته شده است. این‌ مطالب به‌گفته او برای غیرارمنی‌ها نوشته شده‌؛ یعنی کسی از درون جامعه ارمنی‌ها، آنها را برای مخاطب عام ایرانی نوشته است. این‌ مقالات در فاصله سال‌های 1385تا 1395نوشته شده‌اند. بیشترشان هم در دوهفته‌نامه دوزبانه هویس (امید)‌ منتشر شده‌اند. نویسنده کتاب می‌گوید کوشش این بود که فارغ از تعارفات معمول عموم جامعه ایران و ارمنی‌ها، جامعه اقلیت ارمنی را معرفی و قانونمندی‌های مناسبات آنها را با جامعه بزرگ ایران آشکار کند. لفظ دیاسپورا هم در عام‌ترین معنی خود در زبان ارمنی، زیستن در یک‌جا و جای دیگر را وطن خود دانستن است.


  سلندر
بهرام بیضایی در سال‌1356 فیلمنامه‌ای سه‌قسمتی منتشر کرد با عنوان «آهو، سلندر، طلحک و دیگران» (انتشارات نگاه). 3سال بعد، واروژ کریم مسیحی، دستیار کارگردان بیضایی از «رگبار» تا «چریکه تارا»، از بخش «سلندر» آن فیلمی کوتاه ساخت. واروژ کریم مسیحی متولد ۴ فروردین ۱۳۳۱ در اراک، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تدوینگر ایرانی ارمنی‌تبار است. سلندر، داستان رویارویی عارفی بی‌سلاح با دشمنانی سر تا پا مسلح و نیرومند است. عارفی در بیابان نزدیک درختی نشسته است. دو‌سوارکار تاتار از راه می‌رسند. قصد جان عارف را می‌کنند، اما پیش از آنکه او را بکشند می‌کوشند او را بیازارند. با او سخن می‌گویند اما او هیچ سخنی نمی‌گوید. گفت‌وگوی آنان با او همچون بازجویانی است که می‌خواهند او را شکنجه دهند.


  پیمان
فصلنامه پیمان زیرنظر مؤسسه ترجمه و تحقیق هور و به کوشش و همت جمعی از پژوهشگران و فرهنگ‌دوستان ارمنی و همکاری محققان و نویسندگان فارسی‌زبان در مؤسسه هور منتشر می‌شود. فصلنامه پیمان طی شمارگان گذشته خود بر آن بوده است که پیام فرهنگ و ادب فارسی را به ادبیات ارمنی و سخن ادب ارمنی را به دریای فرهنگ فارسی زبان راه داده، بتواند قدمی هر چند کوچک در راه دوستی تمدن‌ها بر دارد. هدف از انتشار فصلنامه، معرفی مشترکات فرهنگی ایرانیان ارمنی و سایر ایرانیان به‌طور عام و شناساندن بزرگان دانش و فرهنگ و آثار آنان به‌ویژه در ارتباط با فرهنگ ایران زمین به‌طور اخص، ارائه جلوه‌هایی از فرهنگ و عدالت‌خواهی تاریخی ارمنیان به پژوهشگران و خوانندگان خود بوده است.

فیلم

  ذهن زیبا

«ذهن زیبا»  نام فیلمی زندگینامه‌ای و یک درام آمریکایی است که درباره زندگی جان نَش، ریاضیدان برنده جایزه نوبل اقتصاد ساخته شده و حین روایت زندگی او، به مسائلی که به‌دلیل بیماری روان‌گسیختگی با آنها مواجه می‌شود، می‌پردازد. جان نَش (با بازی راسل کرو) از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و به سمت استادی برگزیده می‌شود. او توانایی خارق‌العاده‌ای در کشف رابطه بین اشکال و اعداد به هم ریخته دارد. ازدواج با آلیشیا (جنیفر کونلی) به زندگی او رنگ و لعابی دیگر می‌دهد تا اینکه ظاهراً ویلیام پارچر (اد هریس) مأمور سیا به سراغش می‌رود و از او می‌خواهد با توجه به استعداد بی‌نظیرش در زمینه فعالیت‌های رمزشکنی به سازمان سیا کمک کند.

کتاب

  وقتی نیچه گریست

این کتاب داستان خیالی از روابط بین فریدریش نیچه فیلسوف و یوزف بروئر یکی از بنیانگذاران علم روانشناسی است. نیچه و بروئر در دوره یکدیگر زندگی و کار می‌کردند، اگر چه هیچ شواهدی از ملاقات آنها وجود ندارد، ولی آروین یالوم از این دو شخصیت برجسته کتابی منحصر به‌فرد نوشته است. در کتاب، نیچه و بروئر نه‌تنها یکدیگر را ملاقات می‌کنند، بلکه جلسات شدید ذهنی نیز بین آنها شکل می‌گیرد. این جلسات را بروئر ترتیب می‌دهد تا از این طریق با استفاده روش «گفت‌وگو درمانی» که به‌تازگی کشف کرده است به درمان سردردهای شدید میگرنی نیچه بپردازد. داستان کتاب بسیار روان و مجذوب‌کننده است و خواننده را در هزارتوی اندیشه نیچه می‌برد و درصدد آن است که شناختی هر چند مختصر از زندگی او به‌دست آورد.

سریال

  خانواده سوپرانو

بخش مهمی از فیلم‌ها و سریال‌های ساخته شده را آثار جنایی و مافیایی و پلیسی تشکیل می‌دهند که نشان از علاقه مردم به این ژانر دارد. خانواده سوپرانو (the sopranos) عنوان مجموعه تلویزیونی است ساخته کشور آمریکا که با ژانر درام و مافیایی ساخته شده‌است. داستان فیلم مربوط به خانواده مافیایی آنتونی سوپرانو، رئیس مافیایی خانواده ایتالیایی در شهرهای نیوجرسی و نیویورک است. این مجموعه تلویزیونی ساخته دیوید چیس است. این سریال موفق به دریافت جایزه گلدن گلاب، ادگار اوارد و پی بادی شد. بازیگر نقش اصلی آنتونی سوپرانو هنرپیشه جیمز گاندولفینی در سال 2013بر اثر سکته قلبی در گذشته است. نکته بارز این سریال در رابطه با روانشناسی، ارتباط کاراکتر تونی با روانپزشکش در سراسر سریال است.

فیلم

  خارج از آفریقا

عجایب قاره آفریقا همیشه دستمایه‌ای برای ساخت فیلم‌های سینمایی بوده و برخی از کارگردان‌ها به خوبی از چنین بستری بهره ‌برده‌اند. «خارج از آفریقا» یکی از همین فیلم‌های ملودرامی است که بارها مورد‌تحسین منتقدان قرار گرفته و علاوه بر نمایش زندگی شیرها در قاره سیاه، نیم‌نگاهی هم به زمان نفوذ استعمارگران به این قاره دارد. این فیلم به کارگردانی سیدنی پولاک و در سال ۱۹۸۵ ساخته شد و ۷ جایزه اسکار، ازجمله اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرد. این فیلم با بازی درخشان رابرت ردفورد و مریل استریپ یکی از مشهورترین فیلم‌هایی است که با موضوع آفریقا ساخته شده و یکی از فیلم‌های کلاسیک هالیوود به شمار می‌رود.

فیلم

  گوریل‌ها در مه

کمتر کسی می‌داند که فقط حدود هزار گوریل کوهستانی در جهان باقی مانده‌اند که در اوگاندا، رواندا و کنگو از آنها محافظت می‌شود. با این حال تلاش چندانی برای حفاظت از این حیوانات صورت نمی‌گیرد و نسل آنها خطر انقراض را به‌شدت احساس می‌کند. دائن فوسی، بانوی آمریکایی که به‌عنوان مدافع حقوق حیوانات شناخته می‌شود 18سال از عمرش را صرف مطالعه درباره راهکارهای مراقبت از گوریل‌ها در کوه‌های رواندا کرده و این فیلم که در سال 1988ساخته شده دستاوردهای او و مرگ مرموزش در جنگل‌های آفریقا را به تصویر می‌کشد. فیلم «گوریل‌ها در مه» نشان می‌دهد که چگونه یک انسان می‌تواند با حیوانات پیوند عاطفی برقرار و بین آنها زندگی کند.

کتاب

  راه طولانی آزادی

خیلی‌ها این فیلم را اتوبیوگرافی نلسون ماندلا، مبارز فقید آفریقایی و رهبر جنبش ضد‌نژادپرستی در آفریقای جنوبی می‌دانند. «راه طولانی آزادی» فیلمی تأثیرگذار است که اهمیت مبارزات سیاه‌پوست‌ها علیه نژادپرستی را به وضوح نشان می‌دهد و نلسون ماندلا را به‌عنوان نقش اول این جنبش بزرگ معرفی می‌کند. کتابی هم با همین عنوان منتشر شده که حاصل دست‌نوشته‌های نلسون ماندلا هنگام تبعید در جزیره روبن است. «راه طولانی آزادی» به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان بدل شد و تاکنون فیلم‌های زیادی با اقتباس از این کتاب، ساخته شده است.

کتاب

  سفر با اپیکور
دانیل کلاین به جزیره یونانی هیدرا سفر می‌کند تا از اسرار سالمندی شادمانه پرده بردارد. او با پرداختن به زندگی دوستان یونانی‌اش و فیلسوفانی همچون اپیکور و سارتر می‌آموزد که دوران سالمندی را به منزله مرحله‌ای متمایز و استثنایی از زندگی تحسین کند. او به لذت‌های ساده‌ای اشاره می‌کند که فقط در دوران سالمندی عاید انسان می‌شود و ذهنی سنجیده می‌تواند آن را همچون لذت‌های بزرگ‌تر بستاید. این سفرنامه، مراقبه‌ای هوشمند و تأثیرگذار و راهنمایی برای یک زندگی رضایت‌بخش است. «سفر با اپیکور» گردش سرخوشانه فیلسوفی شوخ‌طبع به سرزمین حکمت و هزارتوی سالمندی است. این کتاب خاطرات نویسنده از سفر به یونان است و مهدی نمازیان در 120 صفحه آن را ترجمه کرده است.

فیلم

  ردپاها
فیلم Tracks محصول سال‌۲۰۱۳ با اقتباسی از خاطرات میا واشیکوفسکا که نقش رابین دیویدسن را در این فیلم بازی کرده، ساخته شده است. فیلم «ردپاها» داستان و ماجراجویی الهام‌بخش و خارق‌العاده سفر یک زن به نام رابین دیویدسن را نمایش می‌دهد که در طول سفر شاهد وحشی‌ترین و خطرناک‌ترین شرایطی‌ است که برای کمتر کسی در سفر رخ می‌دهد. در این سفر ریک اسمولان، عکاس نشنال جئوگرافیک هم با دوربین و عکس‌های خود ماجراجویی‌های او را ثبت می‌کند. اتفاقات فیلم Tracks از سواحل اقیانوس هند تا کشور استرالیا ادامه دارد و درواقع شاهد تلاش ۹ ماهه رابین در مناطق کویری استرالیا و در کنار شترها هستیم. در تمام مدت این سفر رابین بیشتر به همراه عکاس و سگ خود بوده و به نوعی الهام‌بخش برای سفرهای ماجراجویانه و انفرادی است.

پادکست

  همسفر با بادگیرها
سفر به یزد همیشه و در همه حال جذاب است. از مردم مهربان و دوست‌داشتنی‌اش گرفته تا آثار تاریخی که هرکدام کافی ا‌ست تا ساعت‌ها در دل تونل زمان غرق شوید. اگر تا به حال به این شهر زیبا نرفته‌اید یا در حال حاضر امکان سفری دوباره به آن را ندارید نگران نباشید، در رادیو جولون پادکستی منتشر شده است که شما را از هرکجا که هستید به قلب زیبای این شهر می‌سپارد. فقط کافی‌ است تا چشم‌هایتان را ببندید و به این پادکست شنیدنی گوش دهید. در این پادکست یک ساعته سالار موسوی به همراه کیمیا خسروی از خاطرات سفرشان به این شهر تاریخی می‌گویند و آرزوی پایان کرونا و سفر دوباره به یزد را برای همه دارند.

وایت‌برد با مواد بازیافتی

این روزها که اغلب آموزش‌ها مجازی و به داخل خانه محدود شده است، داشتن یک تخته وایت‌برد تا حد زیادی می‌تواند کار شما را در یادگیری آسان کند. یک جست‌وجوی ساده نشان می‌دهد که این روزها قیمت این تخته‌ها چقدر بالاست. البته نیازی نیست هزینه زیادی کرده و وایت‌برد از بازار تهیه کنید. امروز می‌خواهیم به شما روش ساخت وایت‌برد با مواد دور ریختنی و در دسترس را به شما آموزش دهیم. البته قبل از ساخت باید به 2نکته توجه کنید و آن هم ابعاد و محل نصب آن است. اندازه استاندارد وایت‌برد که در بازار به وفور یافت می‌شود ۴×۸ اینچ است که البته این اندازه‌ها بسته به نیاز شما می‌تواند متغیر باشد.

وایت‌برد  با کارتن!

اولین روش برای تهیه وایت‌برد خانگی استفاده از کارتن‌های مقوایی است که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. اگر هم‌‌اکنون کارتن مقوایی در خانه ندارید، نگران نباشید در مغازه‌های محله‌تان به وفور می‌توانید رایگان یا با قیمت بسیار پایین تهیه کنید. اگر رنگ سفید آن را پیدا کنید دیگر نیازی به رنگ‌کردن هم ندارید. برای ساخت وایت برد با کارتن چند روش ساده پیش‌روی شماست. ابتدا می‌توانید تمام سطح مقوا را با چسب پهن مرتب بپوشانید و به راحتی روی آن بنویسید. روش دیگر این است که روی آن شیشه بلااستفاده بگذارید و با چسب کاملاً روی مقوا ثابت نگه‌دارید. روش دیگر هم استفاده از ورق پلکسی یا همان طلق شفاف است که احتمالاً در خانه دارید. البته بهتر است از طلق‌های ضخیم‌تر استفاده کنید.

وایت برد با شیشه

احتمالاً شما هم در خانه شیشه‌های بزرگ بلااستفاده دارید که گوشه‌ای در خانه پنهانش کرده‌اید تا یک وقت نشکنند. وقت آن رسیده که این شیشه‌های بلااستفاده را بردارید و تبدیل به یک تخته برای آموزش کنید. اگر هم ندارید مشکلی نیست، می‌توانید با قیمت مناسب از شیشه‌بری‌ها تهیه کنید. حالا با رنگ‌کردن یک سمت شیشه شما صاحب یک وایت‌برد شیشه‌ای شده‌اید. البته می‌توانید به جای رنگ‌کردن، زیر آن مقوا، کاغذ، یا پارچه سفید قرار دهید. برای افزایش ایمنی، بهتر است اطراف وایت‌برد را با چسب‌های تزئینی یا لبه‌های آلومینیومی که در بازار موجود است، بپوشانید.

اپلیکیشن

  آقای گزارشگر

اگر می‌خواهید جای گزارشگران مطرح تلویزیون بازی‌های مهم را در ورزشگاه محبوب‌تان گزارش کنید کافی است در موتورهای جست‌وجوگر یا در گوگل پلی‌اپلیکیشن آقای گزارشگر را بیابید و آن را روی گوشی موبایل‌تان نصب کنید. آنهایی که تجربه کار کردن با آقای گزارشگر را دارند بر این باورند که این اپلیکیشن شما را به یک آقای گزارشگر واقعی بدل می‌کند. برای گزارش بازی دلخواهتان هم کافی است به قسمت کلیپ‌های ورزشی بروید و بعدازآن، ورزشگاه دلخواهتان را انتخاب کنید. وقتی گزارش بازی تمام شد می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی آن را برای دوستانتان بفرستید و آنها را به چالش بکشید. این اپ می‌تواند شما را تا حدودی به آرزوی گزارشگر شدن‌تان برساند و حال‌تان را خوب کند.

کتاب

  خاطرات یک سال زندگی یک گزارشگر

«جان موتسون» یکی از معروف‌ترین و بهتر است بگوییم مشهورترین گزارشگر فوتبال در انگلستان است و طرفدارانش از ستاره‌های فوتبال این کشور کمتر نیست. مجری و گزارشگری 65ساله‌ای که خالق عبارات و جملات ماندگار حین گزارش مسابقات فوتبال است و دستی هم در تألیف و نویسندگی دارد. موتسون تا‌کنون کتاب‌های بسیاری در زمینه گزارشگری تألیف کرده که اگر بخواهیم یکی از آنها را انتخاب و معرفی کنیم به کتاب «خاطرات یک سال زندگی یک گزارشگر» می‌رسیم که یکی از پرتیراژترین کتاب‌هایی است که تاکنون در انگلستان به چاپ رسیده است. موتسون ازجمله گزارشگران مؤلف فوتبال است و در این کتاب فوت‌وفن حرفه گزارشگری را شرح داده است. مطالعه چنین کتابی می‌تواند شما را با فراز و فرودهای حرفه‌ای یک گزارشگر فوتبال آشنا کند.

پادکست

  گزارشگری فوتبال در ایران

باشگاه دانشجویان ایران مجموعه پادکست‌هایی را درباره اتفاقات روز فوتبال در قالب رادیو فوتبال منتشر می‌کند. نام یکی از این پادکست‌ها «گزارشگری فوتبال در ایران» است. در این اپیزود مهرداد احمدپور و سامان زمان‌زاده درباره گزارشگری در ایران به‌ویژه در صدا و سیمای پس از انقلاب گفت‌وگو کرده‌اند. اگر می‌خواهید با فراز و فرودهای کار گزارشگری در چند دهه گذشته آشنا شوید پیشنهاد ما به شما دانلود این اپیزود در موتورهای جست‌وجوگر و گوش دادن آن است. پادکست گزارشگری فوتبال در ایران اطلاعات نسبتا دقیقی از روند انتخاب و فعالیت گزارشگران تلویزیون پیش‌روی شما قرار می‌دهد و در بخشی از این گفت‌وگو درباره نقاط ضعف و قوت آنها هم بحث و گفت‌وگو می‌شود.














 

این خبر را به اشتراک بگذارید